2

Bahasa Inggeris??

Posted by Eliz on 10:47 PM
Prior to Archive of Time blog.. yes now hebat issue of PPSMI..the program has been lauch for years, the teachers has been trained to teach Mathematics & Sains in English, material has been provided.. speaking from my own experience.. I was born in a teachers family.. heheh yes.. My parents are both teachers, my dad is an english teacher & my mom teach maths.

My sister is an english teacher & teach maths too.. I remember by the time she enrol Teaching college, the government will give 10% incentive to teach in english. My brother in law also a teacher. During my time, most lesson were thought in Bahasa Malaysia medium.. then my mom says during thier time.. lesson were thought in English.. and i can see my mom still can speak Bahasa Malaysia well so does the rest of my family

I was a substitude teacher before and teach in rural area where total student from primary 1 to 6 is about 40 student.. so yes its very small... and during that time Maths & Sains were thought in English.. yes the student do have hard time learning it and understanding it because English is not thier mother tongue.. but still they are still intersted to learn.

Every morning you can hear they great you in a broken english hehehe... then i would ask them wheter they like to learn english.. they say they like coz it will give them advantage coz eventhough they cant speak english that much.. but at least they can anwser yes no.. hhahaahah they are so lucky they dont have to learn French & Spain and Italian too!! heheeh

Kalo tak cikgu yang ngajar pun mauk terbalik hahahaah... Anyways my point is, they have fun learning it and it doenst make them less sarawakian or less malaysian :) And that certainly dont make me less malaysian too.. its just an advantage to know more language and plus when they enter a real working place like us.. all are in english.. reports, finance, banks, hr...

I just hope our children can learn as much as they can...

|

2 Comments


hmm....aku dulu masa masuk 6rendah skjap, blajar IT dlm BM. funny giler. dan ko tau aku kan. never stop giggling and make funny face klau bnda funny nie. So, cikgu aku sentiasa bengang ngan aku.

Dan aku rasa gumbira gila bila dpt study IT dlm english.

dan aku rasa lg bagus dorang dpt blajar math n sain dlm english, sbb byk buku bab sain2 nie dlm english. Sedangkan aku nie dulu terer siiikiiiit dr orng dlm english masa study dulu pun agak terkial-kial. Apatah lagi orng lain. Thats why la, kadang2 itu memberi effect kpd minat orng nak baca buku. sbb tak paham. dan penat nak bukak kamus.

Dan, biarpun english aku agaaak perfect time study dulu, tp skrng mcm hampeh, sbb x guna selalu.


Sebut pasal PPSMI, ada term dah untuk subjek ini. Cam dulu alien manusia ke negara ni mula2 dipanggil pendatang haram tapi pastu dah ada nama rasmi,PATI la plak.

Oh ya balik pada PPSMI ni pada aku cara cikgu mengajar subjek itu yang penting. Ajar dalam BI ke BM sama aja, tapi dalam BI ada advantage lebih sikit. Macam cikgu Inggeris aku masa form 5 yang sangat bosan kelasnya. Dia masuk kelas, cakap2 (mengajar) dan suruh buat latihan. Langsung tak ada elemen drama mahupun komedi dalam kelas. Satu hari dia masuk kelas tapi tak sempat nak bagi kerja sekolah sebab dia ada hal lain dan terus semua orang gembira sebab ada perubahan. Selepas tu kelas jadi menarik la pulak walaupun flow dia sama ajasebenarnya.

Belajar sains dalam English sama aje dengan belajar dalam BM. Masa ni la nak tambahkan power english kita. Dahlah masyarakat kita jenis segan2 nak bercakap secara umum dan kalau cakap pun broken aje.

Come come, No don't want.

Aku rasa pelajar patut diberi pilihan nak menjawab Sains dan Math dalam BM atau BI. Macam aku belajar kat U pun buku teks dan assignment dalam English tapi lecurer cakap aja Melayu dalam kelas. Tak pening pun, hmm... tak pening mungkin sebab aku dah 18 dan ke atas. Tapi inilah masa pelajar kita jadi fasih berbahasa kedua-duanya. Bukannya kita paksa dorang belajar semua subjek dalam English.

Teringat masa aku ajar sepupu aku yg darjah enam subjek sains. Tak geti aku nak terangkan maksud 'inferens' pada dia. Hohoho mana ada gua belajar inferens segala dulu. Nye nye nye.

Copyright © 2009 Free Spirited All rights reserved. Theme by Laptop Geek. | Bloggerized by FalconHive.